Jak se to tak stává, tak vždy když to člověk nejméně čeká, nebo potřebuje, něco se „poto“. Takže v mém případě to byla nabíječka Intelli-BiPower special od firmy Simprop. Dnes se dá totožná nabíječka (včetně vzhledu) sehnat jako Graupner Ultramat AC/DC EQ. Nabíječka byla asi 6 let stará, ale očekával bych delší životnost, zase tolik toho nenabila aby se mohla s čistým svědomím odporoučet. Rozhodně jsem se musel začít poohlížet po nové. Zjistil jsem, že je snad většina nabíječek čistě čínských (myslím včetně vývoje). Takže jsem neměl moc co zkazit co se výběru kvality týče. Požadavky jsem měl stejné, protože s mojí modelařinou zatím nemají jak stoupnout. Nabíječka musí mít napájení jak z 230V tak z autobaterie. Dále musí mít vestavěný balancér pro 6 Li – xx, nabíjení tak aspoň 5A a jinak samozřejmě musí umět nabít všechny běžně dostupné typy baterií. Nakonec po dlouhém dilema, jestli dát na ověřené tlačítkové ovládání, nebo vyzkoušet dotekománii. Nakonec jsem podlehl „modernismu“. Zvítězilo ještě pár „fičuryn“ navíc, jako propojení s počítačem a na velkém displayi dobře přehledné zobrazení jak průběhu nabíjení, tak balancování článků. Nebyl jsem si sice výrobcem moc jistý, protože jsem o něm nic neslyšel, ale trochu mě uklidnilo, že Hitec má vlastně tutéž nabíječku, akorát v jiné barvě, takže si asi nechal „přelepit nálepku“. Navíc ta jeho nabíječka je kvůli té „nálepce“ dražší.
První pohled
Mohu říci, že po rozbalení krabice nabíječky, jsem byl pozitivně překvapen, přeci jen způsob balení něco vypovídá a v tomto případně přidává plus. Krabice je vyplněná poměrně tvrdou pěnou, ale na ochranu proti újmě plně dostačující, nehledě na to, že nabíječka je v pěně parádně napasovaná, takže se nemá kam hnout. V balení se nachází kabel k napájení ze zásuvky, kabel pro nabíjení, který má na jedné straně zlacené banánky a na druhé volné kabely (můžete si napájet vámi požadovaný konektor) a nakonec se tu nachází destička balančních konektorů (jsou tu 4 druhy, takže asi všechny používané) s propojovacím kabelem. Co není součástí balení je kabel se svorkami na autobaterii. Navíc připojení tohoto napájecího kabelu je realizováno prostřednictvím konektoru XT60. Celkový design je celkem pěkný mohl by možná být ještě jednodušší, ale to je můj subjektivní názor, a barva horního víka by mohla být jiná. Nabíječka působí zvláštním korpulentním dojmem, což právě dělá design. Celkově se ovšem tváří že něco vydrží, zpracování je opravdu pěkné, plast vypadá bytelně, vše lícuje. Co trochu skřípe jsou spodní výklopné nožičky (slouží k naklonění nabíječky) ty vypadají, že se jim moc do příslušného uložení nechce. Po pravém boku nabíječe je převážná většina propojovacích prvků. Nachází se tu jak zdířky pro hlavní nabíjecí kabely, tak konektor pro propojení s balancérem, dále připojení napájení z autobaterie, zdířka pro připojení teplotního čidla a nakonec interface s PC realizovaný pomocí USB mini-B. Na pravém boku je pouze tříkolíková zástrčka pro napájení 220V. Zadní straně vévodí dvě mřížky, za jimiž se nachází ovšem pouze jeden aktivní ventilátor. Přední strana je vlastně jen mřížka pro nasávání vzduchu.
Vybavení a software
Dal jsem se do testovaní co to všechno umí. Po zapnutí chvíli trvá než nabíječka naběhne, asi tak 4 vteřiny, což je delší doba než u jiných nabíječek, ale asi je to dáno výpočetní náročností GUI (Graphical User Interface). Menu je přehledné, až jsem se divil, a musím se přiznat, že jsem návod ani neotevřel a všechno jsem pochopil a dokázal nastavit. Co se týče nastavování a práce s nabíječkou, obojí je příjemné, prostředí se nijak nezasekává, je svižné (to jsem upřímně po pomalejším startu nečekal). Obával jsem se trochu křečovitých reakcí na dotykový display, ale překvapila mě jeho citlivost i přesto že je to rezistivní technologie a používám ho přes ochrannou fólii. Nabíječka umí nastavit barevné téma GUI ve 4 variantách (modrá, červená, zelená a žlutá). Já jsem zvolil modrou protože je nejkontrastnější a nejlépe čitelná. Dále lze nastavit úroveň podsvícení displaye. Co se týče ochrany, nabíjení lze ukončit po určitém nastavení času, nabité kapacity, nebo podle externího teplotního čidla. Pro nastavení nabíjení je tu ještě volba na jakou maximální hodnotu chceme dobít jednotlivé články. Tato nastavení se neprovádí samozřejmě pro každé nabíjení, ale jednou se nastaví a popřípadě je lze měnit. Před prvním nabíjením si můžete nastavit 5 základních nabíjecích režimů (nastavují se základní parametry jako typ baterií, nabíjecí proud…), které poté jen vyberete a nemusíte vše pro danou baterii znovu nastavovat. Každý režim si samozřejmě po jeho vybrání ještě můžete na základní obrazovce přenastavit (dokonce musíte, pokud máte více jak 5 typů baterií). Nabíječka umí nabíjet všechny běžně dostupné typy baterií, včetně různých režimů. Samozřejmostí je pro NiCd/NiMH nastavení hodnoty Delta peak (3 – 15mV/čl.), cyklování a zajímavostí je funkce Re – peak (pokud baterie jsou nepoužívány třeba 10 min. slouží tento program ke zlepšení výkonu baterie – ideální pro automodeláře), kterou jsem do té doby neznal. Nastavení nabíjecích proudů je od 0,1 – 7A a vybíjecích od 0,1 – 2A pro všechny typy článků. Pro nabíjení Li – xx článků je tu zajímavost, kdy pro nabíjení s balancérem je tu speciální program. Zkrátka nabíječka si sama nezjistí jestli jste pro nabíjení baterie připojili i balanční konektor, tak je tu zvlášť program pro nabíjení s balancováním. Asi trochu zbytečné, ale je to tak. Nabíječka má i program jako voltmetr, takže se zapojí balanční konektor a nabíječka zobrazí napětí na jednotlivých článcích. Při nabíjení Li – xx lze ponechat nabíjecí proud v základu nastavený na 1C, nebo si ho pozměnit ku obrazu svému. Pro nabíjení s balancérem je tu již zmiňovaná destičk s konektory. Je to fajn mít všechny typy konektorů pod jednou střechou, nicméně nese to i svá mínus. Já používám dva typy. Jedna mírně nepraktická věc je velikost, opravdu je destička celkem velká. S tím souvisí i druhý fakt. Výrobci baterií se snaží dělat balanční kabely co nejkratší a tak se při nabíjení může stát, že baterka bude částečně ležet na balanční destičce. Nehledě na menší komfort při připojování, ale není to zas tak závažný nedostatek. Při nabíjení je velice příjemné zobrazit si napětí na článcích. To je totiž zobrazeno jako sloupcový graf, každý sloupek pro jeden článek. Je škoda, že sloupce zobrazují celý rozsah napětí článků, a tak jsou rozdíly řádově jeden řádek pixelů na desetinu voltu, což není dobře rozeznatelné. Dále se zobrazuje vnitřní odpor baterie, to mě zaujalo, pro informaci a porovnání tvrdosti článku je to aspoň zajímavé. Jako další možnost je tu zobrazení průběhu nabíjení v grafu. Závislost napětí na čase je ovšem vykreslována jen tenkou čarou a osy grafu jsou také tenké, celé to vypadá jako špatně rozvržené zobrazení a nedodělaná softwarová část nabíječky. Ovšem z celkového pohledu se toho programové části zařízení moc vytknout nedá. Co mě ale opravdu nemile překvapilo je aktivní chlazení. Při nabíjení proudem nad 1A se samozřejmě součástky v nabíječce se zahřívají, ale že by větrák pokaždé co dosáhne vnitřek nabíječky teploty 60°C musel sepnout, to se mi nezdá. Navíc ventilátor dělá slušný hluk a to mi právě vadí. Faktem také je, že po sepnutí srazí teplotu o 5°C a vypne, teplota opět nastoupá a cyklus se opakuje. Takto to jde zhruba v půlminutových intervalech a opravdu je to nepříjemné. Snad třeba změna Firmware (pokud nějaká bude) to vyřeší. Celkové funkčnosti nepřispívá ani fakt, že hliníkové chladiče uvnitř zařízení jsou nastaveny kolmo na proud vzduchu. Proto cirkulace vzduchu se nekoná. Ještě jsem si vzpomněl na jednu nepříjemnost. Při nabíjení do cca 0,8A se projevuje nepříjemné pískání zdroje. Není nijak extrémně hlasité, ale slyšet je. Zdroj je uvnitř řešen na odděleném plošném spoji a jinak vypadá dobře zpracovaný. Takže se nekoná to co v minulé nabíječce, kde byl přítomen zvlášť zapouzdřený zdroj, vypadal jako k notebooku.
Závěrem snad jen, že až na hlučný ventilátor jde o pěkně zpracovanou nabíječku jak po konstrukční tak po programové stránce. Rozhodně bych se ji nebál doporučit, hned jak by se odstranil problém s chlazením, nebo pokud by šlo o člověka kterému hluk ventilátoru nevadí.